Gehandicaptenzorgprofessional over contact met cliënten en versnelde invoering van innovaties

“De paar contacten die onze cliënten hebben, mogen ze niet zien en de dagbesteding is dicht,“ zegt Bart Rijgersberg over de gevolgen van de corona-crisis voor mensen met verstandelijke beperkingen en niet-aangeboren hersenletsel. Bart is innovatiecoördinator en was tot voor kort ook begeleider, bij gehandicaptenzorgorganisatie Middin. “Mijn begeleidersvaardigheden komen weer goed van pas, omdat ik bij cliënten langsga om onder andere digicontact mogelijk te maken. Mensen krijgen ineens te horen dat hun begeleider niet meer mag komen of dat familie hen niet meer kan bezoeken. Het is belangrijk om duidelijkheid te creëren en om mensen gerust te stellen, zeker in deze tijd van corona. Het is bijzonder om te zien dat de vraag naar digitale hulpmiddelen nu ineens enorm groeit.”

Bart en zijn innovatie-collega’s van ruim zestig andere gehandicaptenzorgorganisaties bundelen al een aantal jaar hun krachten in het collectief ‘VG-Innovators’: “Vanuit de vraag van de cliënt bespreken we welke oplossing daarbij past. Met liefde delen we technologische oplossingen met elkaar. Vanaf dag één dat de corona-crisis in Nederland speelt, hebben wij contact over hoe daarop in te spelen.” Locaties waar cliënten met een zwakke gezondheid of oudere cliënten wonen, sloot Middin vrij snel voor bezoek, zo geeft Bart aan. Met cliënten op andere locaties waren eerst nog beperkt contacten mogelijk. Zij bleven aanvankelijk ook naar de dagbesteding gaan, maar dan met de nodige aanpassingen. “Cliënten hebben dit heel erg nodig, het geeft ze structuur en veiligheid,” zegt Bart daarover. Toen deze dagbestedingslocaties ook dichtgingen, besloten de VG-Innovators dat er een online oplossing moest komen om alternatieve dagbesteding mogelijk te maken.

Cliënten pikken technologie snel op
“Binnen een week ontwikkelde ‘Het ideeënbureau’ digidagbesteding.nl om online activiteiten en informatie over corona voor cliënten te kunnen delen tussen professionals uit de zorg,” vervolgt Bart. “Waar we normaalgesproken binnen onze organisaties hard moeten werken om enthousiasme voor technologie te kweken, is er sinds de corona-crisis een zeer grote vraag naar alternatieve vormen van ondersteuning, dagbesteding en familiecontact. Daar kan technologie een grote bijdrage aan leveren. Cliënten pikken dit heel snel op. Voor de crisis merkten we regelmatig voorzichtigheid bij familie, of bij zorgmedewerkers. De drempel om technologie in te zetten is nu een stuk lager. Wij leveren tablets die zo volledig mogelijk zijn voorgeprogrammeerd met apps voor beeldbellen, leuke activiteiten en familiecontact.”

Creativiteit bij begeleiders
“Digidagbesteding.nl groeit enorm snel,” gaat Bart dieper in op het nieuwe platform. “Binnen een week stonden er ruim 300 ideeën op de site en waren er al meer dan 60 zorginstellingen en 500 gebruikers actief. Intussen heeft het platform dagelijks tegen de 1000 bezoekers. Anders hadden we maanden of jaren nodig gehad om deze aantallen te bereiken. Dit succes was niet mogelijk geweest zonder de enorme inzet van Mathilde Pelder van InteraktContour en Sonja Heijkamp van Amerpoort. Zij hebben het voortouw genomen en heel hard gewerkt aan de realisatie.” De eerste reacties van professionals op digidagbesteding.nl zijn positief, zo geeft Bart aan, en: “Iedere locatie haalt er iets uit wat voor die cliënten van toepassing is. Ik zie veel creatieve initiatieven ontstaan bij begeleiders, zoals het geven van online workshops aan een groep cliënten. Die positieve vibe is heel waardevol in deze turbulente tijd.”

Interview en tekst: Lisa Koolhoven