Speciaal voor familiebedrijven: verhalen uit gedachtegoed inzetten voor een betekenisvolle toekomstvisie

Voor familiebedrijven verzorg ik naast interviews ook archief- en stamboomonderzoek. Met de verhalen die ik daarmee ophaal, kan ik de familie helpen eindelijk dat mooie boek te maken, een rondleiding verzorgen, of de website meer diepgang geven.

Willen jullie de verhalen uit jullie gedachtegoed inzetten voor een betekenisvolle toekomstvisie, dan betrek ik graag Ilse Ebbens, marketing- en familiebedrijf-expert, en strategisch adviseur van een dosis IMP. Als familiebedrijf streef je naar continuïteit. Relevantie voor toekomstige generaties is daarbij doorslaggevend. Samen hebben wij een model ontwikkeld om ‘continuïteit’, ‘relevantie’ en ‘toekomstige generaties’ voorbij de grenzen van jullie familiebedrijf in te vullen. Nu is het moment daarvoor.

Familiegedachtegoed
“Om te weten waar je naartoe gaat, moet je weten waar je vandaan komt.” Je hoort het zo vaak en het is zo makkelijk gezegd. Maar wat betekent het echt? Met alle (noodzakelijke) veranderingen, dreigen familiebedrijven na de tweede generatie vaak hun identiteit te verliezen. Stilstaan bij de reden van het bestaan en de toegevoegde waarde van elke generatie, onderstreept het unieke karakter van jullie bedrijf. Met de verbinding van verleden, heden en toekomst heb je een ijzersterk instrument in handen. Het biedt strategisch inzicht en een helder toekomstbeeld. Wij kunnen jullie helpen de verhalen uit jullie gedachtegoed in te zetten voor een betekenisvolle toekomstvisie.

Betekenisvolle toekomstvisie
“Winstmaximalisatie heeft zijn beste tijd gehad, we transformeren naar een betekeniseconomie.” Op welke manier is jullie familiebedrijf betekenisvol en wat zouden jullie meer kunnen doen? Jullie familiebedrijf is al generatieslang verbonden met de leefomgeving en maatschappelijke context. Juist voor familiebedrijven ligt er dus een kans én een opdracht invulling te geven aan ‘betekenisvol ondernemen’. Hoe doe je dit? De antwoorden op deze vragen liggen besloten in de wortels van je familiebedrijf. Want: “Wat we betekenisvol vinden, komt niet op een goede dag uit de lucht vallen. Het wordt geleidelijk duidelijk door veel verschillende ervaringen.” (Aaron Hurst, Purpose Economy)

Meer weten over ons Boommodel?
Samen met de familie gaan Ilse en ik op reis door verleden, heden en toekomst van jullie bedrijf. Wij zien het familiebedrijf als een boom: een vast en herkenbaar punt in de omgeving, met wortels in, en een zichtbaar deel boven de grond. Wij diepen verhalen op uit archieven en interviews met jullie familie, om deze vervolgens te plaatsen in een maatschappelijk perspectief door de tijd heen. Daaruit destilleren wij samen met de familie de betekenis van het bedrijf toen, nu en in de toekomst. Het resultaat is een toekomstvisie met stevige wortels, een robuuste stam en weelderige takken, en dus een bewezen bestaansrecht voor jullie familiebedrijf. Ben je benieuwd wat het ‘boommodel’ voor jullie familiebedrijf kan betekenen? Neem gerust contact op!